Friday, September 24, 2010

Aku & Tongkat

Tongkat .. tongkat .. wahai tongkat ajaib .. knapa ko ada kt sini .. kemana aku pi .. ko ikut .. aku pi mandi ko pun nk mandi .. aku pi u'uk .. ko pun nk juin .. apa ke halnya .. nasib baik ko tk der mata .. hahah .. hang dok diam2 yer .. jgn nk tergoyang kesana kesini .. kang sapa yang susah .. aku gak .. hmm .. baiklah .. sekarang aku nk berceloteh tentang aku dan si sebuk ni (tongkat) .. ko ni tk penat ker ekori aku jer .. dh dkat 4 bln ko ikut aku .. ko ni mmg nk kna ni .. kejap kang terjatuh tk diri elok2 .. terhempas .. satu rumah terkejut krn ko jer .. apa nak jd ko ni .. Nasib baik lepas sehat ni aku hntr ko kt Masjid An-Nur Kampar .. bolehlah org masjid gna tuk kemudahan diorg .. especially pakcik2 yg dah tk larat tu .. ada gak pahala aku sedekah kat masjid .. btullah org kata setiap yang berlaku mmg ada hikmahnya .. mcm2 hikmah disebalik tongkat dan aku ni .. sekarang dah hampir 4 bulan aku duk kat rumah .. kerja2 dirumah boleh dibuat .. hanya yang ringan je lah .. setakat ni mampu menyapu sampah(sbb kulit kaki ni dah nipis, tk leh nk pijak pasir sgt) .. kemas barang2 sikit .. dan tido (hahah) ..  kalau bulan puasa tu adalah tlg mak sikit .. nk dekat ujung2 puasa tu tk terlepas buat kuih raya gak .. lepas sahur jer trus buat kuih raya .. haha .. dari pagi sampilah ke petang .. malam tu lak buat solat sunat terawih kat rumah jer .. (8 rakaat 3 witir) .. rasa tk biasa buat kat rumah .. coz biasanya lepas berbuka kat rumah bersiap2 pi terawih dgn atuk, opah dan bapak sekali .. kalau time praktikal dulu pi ngan kwn2 berbuka kat masjid .. best tau .. kenyang2 tu pi solat maghrib lak .. hahah ... okay berbalik pada si tongkat ni lak .. Alhamdulillah kaki aku ni dh semakin sembuh berbanding mula2 dulu .. mula2 dulu nk berjalan pun tk berani .. asyik terbaring jer .. nk mandi pun mak yang lap kan badan jer .. uhuhu .. bila dah 3 minggu macam tu baru rase nk jalan .. itupun lap badan kat singki ruang mkn jer .. hahah .. bayangkanlah .. bila dh tk der seurat tulang pun ada .. waktu tu tulang baru nk tumbuh .. tergesel2 kat tulang aku bhgn atasnya .. berbunyi lak tu .. kruuk .. kraakk .. tp tk lah kuat sgt .. adik aku yang angkat kaki aku ke atas katil (time nk td0) pun leh dgr .. hmm .. seram tak .. ngilu dolh .. dalam diam tu aku pi ngurut kat Batu Kurau Taiping .. adalah 3 kali gak pi .. cara dia berubat lain .. mungkin cara dia tak sebati ngan aku kowt .. aku try lak tmpat lain .. nasib baik ada seorang mkcik ni (mak kpd kwn sek ren aku), makcik Habibah .. dia gtau kat Ijok ada tempat ngurut patah .. elok ptg tu aku pi rumah mkcik tu amik no dia .. esok pagi bapak aku call tukang urut tu (wak kipok) .. hahah .. mmg best dgn dia .. sambil dia urut tu, sempat lak dia bt lawak .. hmm .. nk kurang ketakutan tu .. Alhamdulillah bulan puasa pun aku ulang alik dari Kampar ke Ijok .. dekat 6 kali aku pi .. sambil menunggu tu, aku, wak, bapak aku dan beberapa pelanggan wak bersembang .. tap mulut dia tetap terkumat kamit sebut nama Allah .. Dan dia jugalah yang bukak simen kaki aku ni .. pada mulanya aku just pakai simen half(kt blkg) balut dgn bandage .. lepas tu kali kedua pi hospital org P.O.P buat kejutan kat kaki aku iaitu full simen .. hmm .. nak tak nk kna pkai gak .. sbb aku sorang jer kt dalam tu .. mak dan bapak aku kat luar .. kalo leh tk nak pakai full simen sbb panas dan gatal .. dekat sebulan lebih gak aku pkai simen .. nak mandi pun susah pada mulanya .. just balut ngan plastik sampah warna hitam dan ikat dgn tali .. macam2 gaya aku dibuatnya .. 






No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda dengan tidak mengeluarkan kata2 yg negatif

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...