Wednesday, December 15, 2010

Peluang Ke2

Hari ni aku diberi peluang kedua tuk merasai kehidupan sebenar .. Lagi sekali aku dikejutkan dengan kemalangan tuk diri aku kali kedua .. tuk kali pertama time tahun 2009 .. tp time tu tak teruk sgt .. Jari kaki kiri jer yang tergeliat .. walaupun tak teruk tapi aku tetap pi cek kat hospital kampar tuk pemeriksaan Xray .. nasib baik tk der apa2 .. Pihak hosptal bag aku cuti 8 hari .. nak atau tk nak aku kna amik cti gak .. sepanjang aku cti kali tu aku pi ngurut tuk betulkan jari kaki aku ni .. sakit btul time tu .. kali kedua tahun 2010 bersamaan 8 Jun .. kali ni teruk gak lah .. smpai patah tulang keting kaki kanan aku .. nasib baik tk jadi mcm kakak sedara aku .. dia lagi teruk .. patah tulang paha .. dah 3 tahun dia still pakai tongkat .. alhamdulillah tuhan masih sayang dan beri aku peluang kedua tuk hidup .. aku akan gunakan kehidupan yg baru ni sebaik mungkin .. yang pasti Allah Maha Besar dan Maha Berkuasa .. dah cukup 6 bulan seminggu aku bercuti atau dalam kata lain tangguh pengajian .. mcm2 berlaku sepanjang aku bercuti ni .. mcm2 aku sedar .. tk semua yg kita impikan dan hendak akan jadi milik kita .. dan tak semua perhubungan tu dtg tuk kita .. Hakikatnya aku tangguh sem tapi kolej aku yg lama yg dok ambil berat dan tanya keaadaan aku .. sama gak mentor aku di kolej aku dulu .. mentor aku yg baru ni senyap jer .. dok tgh mkn puas2 kowt gaji yg dema dpt tiap2 bln dari Mara tuu .. Wallahualam .. Hanya Tuhan jer yang tahu segalanya .. <not resposible people> .. aku dah ahbis pun bdak2 lain atleast leh contact dlm fb n msg handset aku .. yg dah kerja pown .. macm mana ni bleh berlaku di Ipoh yerr .. hmm .. Sekarang mak aku dah mula soh aku belajar matematik .. coz aku kna rpt paper math .. pada mulanya aku diam jer .. tp last2 aku kata malas nk blajar math dah .. tk nak jejak kat KPTM dah .. biarlah smbg tmpt ln .. asalkan jgn disitu lagi .. politeknik ungku omar pun tk per .. setakat ni aku dah bnyk bt research tmpt lain tuk aku smbg belajar .. sambil tu aku tunggu keputusan dari SPA tuk temuduga aku pada 27 Disember ni .. harap2 dptlah .. aku tk kesah if jodoh aku belajar smpai sijil jer .. lagipun keluarga aku pun ni bukannya bnyk duit dah .. masa ni tuk aku kumpul cari duit dan jalankan tugas sbg anak sulung .. belajar mencari ilmu tk perlu tunngu umur .. bila2 jer bleh .. umur bukan penghalang tuk aku berjaya .. bekerja ni gak dikatakan satu ilmu gak .. cuma aku dpt ilmu lain dgn cara lain .. itu jer .. Inilah yang aku alami sepanjang aku duk kat rumah jer .. Tiap2 hari aku muhasabahkan diri aku .. aku ingat apa yg aku dah bt kat Ipoh dgn kolej aku dulu .. aku bt perbandingan .. mmg habis teruk aku bila dpt duk kat Ipoh .. Sekarang tiba masanya tuk aku jadi diri aku semula .. tk mo pandang ke blakang .. pandang ke balakang hanya tuk peringatan jer .. Terima kasih atas segalanya .. dan kalu dulu sebelum aku kemalangan aku sembahyang mcm biasa .. kali ni tiap2 hari masuk jer waktu Asar dan Maghrib aku cuba solat mcm biasa .. utk waktu lain aku solat cara duduk atas kerusi .. almaklumlah kaki aku ni masih keras dek tulang yg baru tumbu dan pakai simen selama sebulan setengah .. lama tu yob .. kejang kaki aku time nak sembahyang .. bayangkanlah tiap kali nk sujud n duduk antara 2 sujud .. aku just tahan jer .. Itulah yang dikatakan peluang kedua tuk aku alami kehidupan yang sebenar .. 

No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda dengan tidak mengeluarkan kata2 yg negatif

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...