Friday, December 17, 2010

Sujudku hanya untukMu ..

bertarikh 16 Disember juga adalah tarikh dan hari keramat aku .. dimana utk kali kedua aku buat kenduri atau doa selamat kesyukuran .. tapi kali ni berbeza .. kalau dulu kali pertama time aku nk sunat .. time aku sunat dulu siap pasang khemah lagi .. kwn2 sekolah rendah dan cikgu2 aku semua dtg .. best btul .. kalu ikut perancangan asal aku akan bersunat ngan adik sedara aku .. tp disebabkan dia telah ajak kwn dia, jd terpaksalah tukar plan balik .. sedara2 aku kat kg nun sana dari Pdg Rengas semua dtg bermlm kat rumah aku .. mmg full gilerr .. berbalik pada cita aku yg sbnrnya .. bnda ni br jer plan time raya haji dulu .. dlm keta .. bapak aku cter kalo nk bt doa selamat dan tahlil .. boleh .. tp byar ikut jenis mkn .. selalu catering amik rm250-300 .. jadi, mak aku pun setuju tp tak tahu nak bt bila .. blum tgk tarikh .. risau dah full .. nasib baiklah 16 hb tk der .. so, ptg tu pukul 6.40 aku dah pun bersiap2 tuk ke masjid ngan bapak aku .. msuk jer waktu trus aku solat maghrib .. saat ni lah plg aku takut .. yelah dah lah kaki aku ni baru nk sihat then kena berimpit ngan pakcik2 yg tak tau keadaan aku .. nk tak nk kna gak bt solat maghrib mcm biasa .. nanti org pandang aku lain mcm jer .. asal bhgn duduk antara 2 sujud tu jer aku dh mula tak khusyuk .. nk wat cam ner ni .. aku pun bt plahan2 .. kaki belah kanan yg sakit, jd aku perlu tambh beban pada belah kiri .. punya lah sakit dan pedih .. hanya tuhan jer tahu .. tahiyat awal dan akhir lagilah .. nk tunggu imam .. asal abis jer tahiyat akhir, aku trus betulkn diri aku dgn cara duduk .. terkial2 gak aku btulkn posisi aku .. hmm .. mengeluh aku dibtnya .. nasib baik aku ingat kata2 kwn mak aku@Ustazah Maslamah .. dia kata tk perlu gopoh atau takut .. buat takat mana jer mampu .. Allah tahu kita tgh susah .. Tuhan faham .. tapi itu bukan bermaksud aku boleh permain2kn solat mcm dulu lagi .. (people can be change) .. lepas solat maghrib pakcik2 trus bt solat sunat lak .. aku duk kat blkg jer .. time imam yg bertugas nk mula tuk bacaan yassin iaitu sejurus habis solat sunat trus aku pi jmp Imam hari tu iaitu Imam Hj Ismail .. Imam ni sbnrnya mmg rapat ngan aku .. time aku kemlngn dia terkejut .. time tu aku nk pi test berjalan (fisioterapi) .. dia dan isteri dia yg juga bekas ustazah aku time kat Sekolah rendah aku yg pertama .. aku dulu pindah sekolah .. dia punya terkejut .. dari aku jmp dia tu lah smpailah laa nii .. dia dok amik berat pasai aku .. mlm tu jugak .. pkcik2 yg mana kenal atuk aku n bapak aku (bapak n atuk aku tiap2 waktu pi masjid) .. jd ramai org knai .. lgpun dulu bapak aku kejer kat sauthern bank berhad .. bila dah tutup bapak aku pun berenti .. tu ramai gak yg tak th aku kmlgn .. kecoh gak mlm tu .. ramai tnya mcm mana leh jadi .. Diorg tgglkn pesanan .. kena biasakan kaki tu .. kalu tak kram jer .. plg tidak cacat .. hmm .. aku plg takut kalo jd cacat .. yelah lepas ni mana ada bnd kerajaan or swasta nk trima org cacat .. then org cacat ditindas dan dimaki dpn juga diumpat belakang2 .. aku time normal kna kutuk habis .. inikan pula dah cacat .. dlm sedar tak sedar .. ramai sbnrnya yg knal keluarga aku .. kira 1 TMJ ler gak .. kalo Ipoh tu penuh ngan sedara mara aku jer .. Taiping pun ada 1 sedara aku, pak teh .. jadi apa yg berlaku kat aku sama ada kat Ipoh, sedara aku yg pertama tahu .. lepas tu br lah keluarga aku .. jd pesan aku jgn dok bt pasai teruk sgt .. elok2 mak bapak sedara aku bt biasa jer .. silap2 trus msuk campur .. itu jer yg aku nk pesan .. jgn aku diam jer .. diam tk bererti bodoh atau lurus bendul .. smbg blik cter .. mlm tu aku mkn nasi putih berlaukkan ikan goreng, ayam rendang dan pajeri nenas (my fav food) .. kenyang btuii aku .. mlm tu gak .. time solat isyak kaki aku terketak2 coz beban terlalu kuat kat belah kiri .. asal habis jer trus aku btulkn keadaan aku ..  stkat itu jer yg aku cter k .. 

No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda dengan tidak mengeluarkan kata2 yg negatif

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...