Saturday, February 5, 2011

New Life - Part 1

Sudah sebulan aku berada di Ipoh .. atau lokasi yg lebih tepat Kolej Poly-Tech Mara Ipoh .. dalam masa sebulan ni mcm2 berlaku kat aku dan Ipoh .. makin lama maki kuat ikatan aku dgn orang Ipoh .. hmm baiklah aku nk mulakan titpan aku yang aku smpn selama sebulan ni .. dari mula aku masuk 10 Jan 2011 iaitu lokasi kat pejabat .. hari pertama kami semua br nak dpt jadual .. seperti biasa KPTM Ipoh mmg mencatatkan rekod yg tak memuaskan iaitu tiada pengawalan yg ketat dan kerja tak sistematik .. pelajar bertaburan .. kelas tak tahu kat mana .. sepatutnya bila dah ada ISO kerja lebih kemas, efisien dan pengurusan sistematik .. tak guna kita buat mesyuarat lama2 dan berkali2 tap hasilnya tetap tunggang langgang .. aku awal2 pagi dah jmp En Roy sbb nak uruskan pasai pendaftaran aku yg tertangguh minggu lepas .. hmm .. ni aku nk citakan sikit ni .. sbb knapa aku terpksa tangguhkan pendaftaran .. semua gara2 fail pelajar aku tak lengkap .. fail aku berterabur dan dokumen yang sepatut ada terbiar sana sini .. sebelum ni En Hafiz yg pegang dan uruskan segala fail yg berkaitan dgn aku .. jadi bila En hafiz dah tak der jadi tunggang langganglah aku punya fail .. aku bukan nk salahkan en hafiz sbb dia mmg baik dgn aku dan mak aku .. tapi aku pelik knapa fail aku bleh berterabur .. dokumen yg ptg tk der langsung .. hmm .. mcm tak buat kerja jer .. mcm kwn aku ni gak ler .. dia punya fail pinjaman Mara bleh tersimpan dlm almari tanpa diusik .. nak dekat final, dia jumpa bhgn hep, hep cari br jumpa .. mcm mna leh tercicir satu fail ptg .. dah lah bnda ptg .. duit pelajar pas tu dia nk guna tuk byaran yuran dia .. nasib baiklah dia bleh masuk final exam .. kalau tak mmg dia tk leh masuklah .. semua gara2 kecuian bhgn hep .. ntah .. aku pun tak tau mcm mana bleh dpt pengikitarafan dari ISO .. peik btull .. itu hari pertama aku .. tuk hr pertama aku gak lah aku tak masuk klas .. sbb uruskan pendaftaran .. nasib baik satu klas jer .. mulai hr tu aku dh mula rasa pening dan giler .. aku piker pasal drop subjek dan transport nk pi kolej .. dah lah motor dah jual .. hmm .. esoknya aku pi kolej naik teksi dan blik pun naik teksi .. itu semua tuk minggu pertama .. minggu pertama ni masa tuk pelajar drop subjek, tukar kelas dan sesi suai kenal .. untuk kali pertama aku bersua muka dgn pelajar2 baru semester 2 .. minggu pertama ni bdak kelas aku ada 21 orang .. minggu depan aku tak tahu berapa org .. sbb mungkin ada yg kna drop subjek .. dlm minggu ni gak ada yg dah mula rapat ngan aku .. yg perempuan sorang mimi .. yg laki 2 orang .. chot dan mustanir .. sbb diorg tahu aku ni bekas ahli dorm 16A .. diorg pun tahu gak aku ni adalah bo0ked .. hahaha .. diorg pggl aku bo0ked .. aku tak kesah diorg nk pggl aku apa .. tp bg aku bo0ked dah tk der .. aku nk org knal aku dgn diri sbnr aku dan keluarga aku .. minggu pertama tu juga aku dah diberi tugasan iaitu cari elemen media (IMD) dan cari majalah lama (DPM) .. tuk kelas IMD aku buat sorang2 coz masing2 dah ada partner .. jadi aku buat sorang dan presentation sorang2 .. presentation tu kna wat hari jumaat ptg .. aku bertungkus lumus buat dan jumpa sir anuar sekali .. sbb aku cdg tuk permulaan ni aku nak struggle sikit .. aku nk amik hati semua pensayarh yg ajar aku .. aku cuba rapat .. Alhamdulillah tuk minggu pertama aku dah Berjaya .. hasilnya aku dpt RM5 dari sir anuar tuk presentation aku .. dia kata aku org yg berani tampil ke hadapan (Sukarela) .. dan aku punya content for presentation mmg kna dgn apa yg dia nk .. tujuan dia soh buat presentation tu nk tgk tahap communication dan confident diri .. minggu tu gak aku balik .. sbb minggu tu jer duit aku habis dekat RM100 .. gara2 naik taxi .. mak aku tnya kwn2 lama kamu tk der yg tlg ker .. tk der rasa nk tlg kamu ker .. tulah pasal lain kali jgn buat baik sgt kat org .. skrang nk harap pertolongan org, sorang pun tak nak tlg kamu .. jadi, mulai sekarang kamu pandai2lah berkawan dan bwk diri .. pilih yg mana betul2 baik dgn kamu jer .. kamu nilai diorg luar dalam kwn kamu yg baru ni .. hmm .. baiklah mak .. itu mmg azam aku tuk thn baru pun .. aku mula dgn diri aku yg baru, yg lebih segar .. inilah aku ..oh yer sblum aku terlupa mlm2 aku pi mkn kat kdai abg are .. 6 bln aku tk jmp dia .. ptg isnin minggu pertama aku pi jmp dia .. penat gak aku .. jauh dari rumah mkcik .. kalau ada moto mmg kjap jer smpi .. aku trpksa jalan kaki ker kdai abg are .. mlm aku kluar pukul 8 .. dan blik pukul 10 .. dari rumah mkcik aku ker kdai mkn abg are 12 minit .. jauh tak .. mmg penat .. asal blik .. mesti mengah, letih, berpeluh dan kenyang hilang .. ttg kaki aku .. mmg tempang habis aku jln .. sakit dan pedih .. hanya tuhan jer tahu mcm mna keadaan aku sbnr ..  tuk mggu keduanya .. bermula pg isnin bapak aku hantar pi kolej .. sbb pg tu aku ada 1 kelas jer .. abis awal .. jadi bapak aku tungu aku .. abis jer klas aku pun cau trus blik rumah mkcik aku ..  sampai jer rumah aku kemas brang dan trus sarapan mkn yg mak aku bekalkan .. tuk minggu kedua ni duit aku jimat sikit .. pi koej naik teksi (RM8) .. balik mk cik aku yg amik .. hr selasa, rabu dan jumaat .. hr khamis aku balik naik teksi jer .. sbb mkcik aku dah habis klas dan ada kt rumah .. so, dia malas amik aku .. aku pun tk paksa dia nk amik aku .. minggu dua ni bnyk gak yg aku perhati bnyk perubahan .. mksud aku org sekeliling aku .. pertama kwn2 br aku .. dah ada mula yg rapat ngan aku gak .. aku just bt biasa .. tk mo rapat sgt .. biar rapat biasa jer .. tk mo pisang berbuah 2 kali .. dan yg pling ketara aku tgk dlm minggu dua ni adalah abg are .. dan “mmber br dia” a.k.a botak n der geng .. mmg aku mula perhatiak diorg semua .. asal aku ada kat kdai abg are mlm tu, kalau ada apa2 berlaku .. esonya mesti ada yg cakap dan perli aku .. dlm kata lain di tahu pergerakan aku .. kalu di tak dtg lepak kdai abg are, abg are yg jd org tgh tuk bg tahu pasai aku .. trmasuklah aku lepak ngan sapa mlm2 pun botak tahu .. pelik tak .. jasad tk der tp mcm mana bleh tahu .. ntahlah .. aku pun tak tahu sapa yg bg maklumat dan sapa yg memulakan .. aku dah mula tk msuk cmpur sgt hal diorg .. apa n k jdi2 .. selagi tak bergegar dunia ni, life korang .. life korang .. life aku .. life aku .. kalu betul nk msuk cpur life aku .. mai jmp keluarga aku .. selama 6 bln menyepi .. no call no msg .. bila aku masuk korang bleh kata aku mcm2 .. cer ckap bnda yg sama kat keluarga aku dan mkcik aku yg kat Ipoh ni .. ada beran kerr .. aku tak cakap aku hebat .. tp aku dah mula sedar dan berpijak dibumi yg nyata .. aku belajar dari kesilapan .. adik beradik, keluarga aku termasuklah maklong aku yg di kampun tu tahu cerita keadaan sbnr aku di Ipoh .. tk perlulah aku sorok lagi apa yg berlaku pada zaman silam aku dulu .. tu semua yg berlaku kat ipoh a.k.a KPTM .. kat rumah mk cik aku lak .. lebih tepat kat FB .. Saudara aku plan nk buat reunion keluarga .. adik beradik belah mak aku .. siap buat page lagi tu dlm fb .. dan pada yg sama gak bdak SMK Seri Kampar Tingkatan 4/5 Sains Sukan 2006 .. semua nk buat reunion .. dan ada page disediakan .. page ni dijaga oleh mama a.k.a. Mazlina .. dan tuk warga KKPS lak .. batch 2007 nk bt reunion time cuti thaipusam .. crita pasai KKPS ni .. ramai gak mmber2 aku kumpul kat Ipoh .. PUO 5 orang (batch aku,2007) .. 6 org lagi (batch 2008) .. kat KPTM ada 3 org termasuk aku .. perghh terbaiklah .. ramai mmber2 aku kat Ipoh .. yg buat aku semangat dtg Ipoh adalah kerana diorg semua ni .. hahahha .. rindu habis aku kat diorg .. tp tak kesampaian nk buat reunion dgn diorg .. sbb diorg ada assigmnt bnyk ..  

No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda dengan tidak mengeluarkan kata2 yg negatif

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...