Monday, December 5, 2011

C I N T A ♥ ♥ ♥ C I N T A

Cinta itu sukar untuk diberikan tafsiran .. Cinta itu juga sukar diluahkan .. Cinta itu juga sukar ditunjukkan .. Cinta adalah segalanya .. Tiada Cinta maka Tiada Kasih Sayang .. cinta boleh didefinasikan sebagai satu perasaan yang ajaib .. tiada siapa yang berani buang perasaan itu .. Sebagai bukti Cinta Teragung kita kepada Tuhan .. Kalau tak kerana takut, kita tak kan lakukan ibadahNya .. Tapi, sekarang masih ada yg berani tinggal suruhanNya .. Seterusnya Cinta boleh dibuktikan melalui Kasih Sayang kita terhadap kedua Ibu Bapa .. Salah satunya, Pemberian hadiah dari keluarga khas dengan pencapaian diri kita sendiri .. Tapi, macam mana pula keadaan sekarang dimana ibu bapa memilih jalan untuk bekerja mencari duit .. Kadang2 ada sampai lupa tarikh lahir kelahiran anak sendiri .. Kita juga boleh sampaikan Cinta itu kepada adik beradik kita .. Contoh macam keadaan saya sekarang .. dalam ramai2 adik beradik saya, saya paling rapat dengan adik saya yang kecil .. Nur Izzah Husna .. Dia pun dah pandai jaga aku .. teringat lagi masa aku kemalangan dulu, dia banyak gak tolong mak aku tuk uruskan aku .. Umur baru darjah 3 dah tahu tanggungjawab jaga abang dia .. hihihi .. Alhamdulillah .. Macam mana mak dan bapa aku didik, macam itulah kuihnya nanti .. InsyaAllah .. Sejak aku masuk UTHM Johor nih, asal balik cuti sem ni, dialah paling manja sangat dengan aku .. Sekarang ni dia dah pandai taip massage kat handset mak aku, mak aku ajar .. huhuh Dia rindu kat aku kowt .. 9aku pun rindu gak kat dia) .. itulah caranya sampaikan Cinta kepada Adik Beradik .. 
Selain itu, Cinta kepada kawan2 .. bukan sebagai golongan Hemoseksual atau Lesbian .. tapi sebagai kawan rapat, juga teman juga sahabat .. Caranya sentiasa ambil berat ttg kwan2 sekeliling .. sambil tu cuba selesaikan masalah kwn2 .. contoh seperti yg aku lakukan adalah ttg masalah asrama dan Keputusan semester .. Seperti yg aku cakap selalu, aku akan sedaya upaya tolong apa yang patut .. selagi khudrat aku ni ada, selagi tu aku akan ALERT masalah kawan2 aku .. Selain itu juga, bantu kawan dlm masalah kewangan, sudah menjadi kebiasaan bagi aku .. bermula dari Kolej komuniti aku dulu, Kolej Poly-Tech Mara dan kini UTHM Johor .. Janji jangan laknat aku baliklah .. kalau aku dapat mmg aku boom teruss .. Aku tak suka orang yang ambil kesempatan atas pemberian yang selalu kita berikan .. dan lupa daratan .. itu bukan cara aku nak berkawan .. biarlah orang nak kata apa yg aku cari kawan mll duit aku (belanja mkn) .. janji aku tak susahkan korangkan .. 
Berbalik pada tajuk asal, Cinta .. Cinta apa lagi yang tidak terkata lagi kalau bukan Cinta kepada Awek .. Inilah penyakit budak2 muda sekarang .. kalau cinta tu sudah diketahui oleh keluarga tak per .. sekurangnya keluarga tahu apa yang kita buat kat luar .. kalau tak pasai2 kang kena tangkap basah .. sapa yang malu, keluarga kita jugak .. Pesan aku, biarlah Cinta kepada awek tu berlandaskan Islam .. jangan dok lepaskan maksiat merata-rata .. Ingat Allah bila nak lakukan sesuatu tuh .. Amar Makruf Nahi Mungkar .. Aku hanya sampaikan pesana dan juga peringatan tuk aku gak .. Jaga diri, Jaga maruah, jaga keperibadian, jaga keluarga .. Itulah jer sahaja caranya kita nak balas balik Cinta mereka kepada kita selama ini .. 
Akhir sekali, Cinta itu adalah luas pengertiannya .. masing2 ada pendapat .. Usaha yang terbaik untuk Lafazkan Cinta tersebut .. Segeralah Lafazkannya .. Jangan Terlambat .. Silap langkah sekali, akan merana sampai bila2 .. Kerana gaduh dengan awek kita boleh menangis .. kerana nak keluar dengan awek kita sanggup tipu mak dan bapak kita .. silap2 mak bapak kita pergi masa kita tengah dating .. Jangan sesal kemudian hari .. dulu2 mak dan bapak kita yg selalu ingatkan solat jangan lupa .. bila dia dah tiada nanty, kita pula solatkan utk dia 9kalau tahu solat jenazah, alhamdulillah).. Jadilah anak yang baik (soleh mungkin tak mampu lagi) .. Jangan jadi anak yang derhaka .. 

P/s : rasa malu dengan remaja sekarang yang bebas berdating .. teringat video couple di KLCC .. bergaduh dengan pakwe mak we, last2 bercium lak .. kawan2 hanya mampu raikan dan rakamkan video tersebut .. kita dah lah buat dosa .. ajak kawan bt dosa lagi .. Dimanakah silapnya remaja sekarang ?

2 comments:

Sila Tinggalkan Komen Anda dengan tidak mengeluarkan kata2 yg negatif

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...